Analisis Keputusan Pembelian Konsumen Berdasarkan Bauran Pemasaran pada Produk Soft Cookies di Kaje Nibbles Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.69697/garina.v16i1.116Keywords:
Purchase Decision, Marketing Mix, Soft CookiesAbstract
The culinary business is one of the rapidly growing sectors with potential for continuous expansion. This study aims to analyze the purchasing decisions of soft cookies products through a marketing mix survey at Kaje Nibbles Jakarta. Data collection for this research utilized a questionnaire in the form of a Google Form containing 19 statements that have passed validity and reliability tests. The marketing mix instrument consists of four indicators: Product, with sub-indicators including product quality, product design, and packaging. Price, with sub-indicators such as price appropriateness to product quality, price appropriateness to benefits, price competitiveness, and affordability. Place, with sub-indicators including accessibility, visibility, traffic, and parking. Promotion, with sub-indicators including advertising, sales promotion, and public relations. The questionnaire was distributed to Kaje Nibbles consumers through online channels. The research data will be presented descriptively through statistical analysis. Based on the findings, the researcher will explain the situation and conditions according to the data obtained. The results indicate that on average, the highest scoring culinary interest indicator is in the promotion category, specifically public relations, while the lowest scoring indicator is in the product category, specifically product design.
References
Alma, B. (2003). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa (2nd ed.). CV Alfabeta.
Buchari, A. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa (Edisi Revisi). CV Alfabeta.
Ekawatiningsih, P. (2008). Restoran. Direktorat Pendidikan Menengah Kejuruan.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasan, A., Meuthia, Y., Yuliandra, B., & Desfita, I. (2014). Analisis Hubungan Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Blackberry dan Samsung Android.
Hermawan, H. (2015). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan, Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Dalam Pembelian Roti Ceria Di Jember. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 1(2), 143–161.
Irawati, K., & Nuswantara, B. (2019). Hubungan Marketing Mix terhadap Keputusan Konsumen Sayuran Hidroponik di Crispy Farm Kecamatan Banyumanik Kabupaten Semarang. Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Dan Bisnis, 1.
Irfandi, M. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Bakso Pedas Bang Mar Pekanbaru. Universitas Islam Riau.
Istiqomah, & Andriyanto, I. (2017). Analisis SWOT Dalam Pengembangan Bisnis (Studi pada Sentra Jenang di Desa Wisata Kaliputu Kudus). Bisnis, 5.
Khoirotunnisa, & Bawani. (2021). Hubungan Marketing Mix dengan Keputusan Konsumen dalam Memilih Sekolah Menengah Pertama Di SMP Sunan Giri Menganti Gresik.
Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran (Edisi Milenium). PT. Prehalindo.
Kotler, P. (2019). Manajemen Pemasaran. (Milenium). Prenhalindo.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Dasar-Dasar Pemasaran: Jilid I (Edisi ke 9). Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management: Vol. 12th Edition. Pearson Education.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran: Jilid 2 (edisi 13). Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran: Edisi ketiga belas. PT Prehallindo.
Maharani, S. D. (2016). Manusia sebagai Homo Economicus: Refleksi Atas Kasus-kasus Kejahatan Di Indonesia. Jurnal Filsafat, 26.
Margaretha, F. S., & Japarianto, E. (2012). Analysis Of The Effect Of Food Quality And Brand Image To Purchase Decision Kecik Bread Bakeries Ganep’s In Solo. Journal Of Marketing Management, 1(1).
Nasution, F. H. (2016). Pembelajaran Kreatif pada Praktik Pengolahan dan Penyajian Makanan Kontinental melalui Metode Demonstras. Jurnal Warta, 49.
Nurnaningsih Siagian. (2020). Hubungan Marketing Mix terhadap Keputusan Pembelian pada Konsumen Toko Buku Zanafa MTC Giant Panam Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Syariah.
Oktora, A. (2023). Pengaruh Kredibilitas Celebrity Endorser dan Viral Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Produk Dessert Box Bittersweet by Najla di Jakarta Utara. Kwik Kian Gie.
Philip Kotler. (2011). Manajemen Pemasaran: Jilid I dan II (9th ed.). Gramedia.
Purwanti, H. (2021). Pembelajaran Kreatif pada Praktik Pengolahan dan Penyajian Makanan Kontinental melalui Metode Demonstras. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(2).
Purwatinah, A. (2021). Pengelola Bisnis Ritel. Gramedia Widiasarana.
Rahman, A. (2010). Strategi Dasyat Marketing Mix for Small Business: Cara Jitu Merontokkan Pesaing. TransMedia.
Risa Ria, Y. (2018). Hubungan Harga, Lokasi, Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Lingkungan Terhadap Keputusan Pembelian Susu Segar Di Kecamatan Sidorejo, Salatiga, Jawa Tengah. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 4(3).
Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (1991). Consumer Behavior. Prentice-Hall Inc.
Sekar. (2022). Dough Lab, Bukan Sekadar Cookies Biasa. Https://Thephrase.Id/Dough-Lab-Bukan-Sekadar-Cookies-Bias.
Selang, C. A. D. (2013). Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Pengaruhnya terhadap Loyalitas Konsumen pada Fresh Mart Bahu Mall Manado. Jurnal EMBA, 1(3).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kulitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kulitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabet.
Suharno, & Sutarso, Y. (2010). Marketing In Practice. Graha Ilmu.
Sumarwan, U. (2015). Pemasaran Strategik: Perspektif Perilaku Konsumen dan Marketing Plan. PT Penerbit IPB Press.
Sunyoto, D. (2019). Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran (Konsep, Strategi, dan Kasus): Vol. Edisi Ketiga. Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran (Konsep, Strategi, dan Kasus).
Suparyanto, & Rosad. (2015). Manajemen Pemasaran. In Media.
Suwarman, U. (2004). Perilaku Konsumen. Ghalia Indonesia.
Tammy, I. (2019). Perancangan Visual Branding Hey Nick’s Cookies. Jurnal DKV Adiwarna, 1, 1–10.
Tjiptono, F. (2001). Manajemen Pemasaran (Edisi Kedua). Andi Offset.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa - Prinsip, Penerapan, dan Penelitian (I). Andi.
Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (Edisi 4). Andi Offset.
Tjiptono, F. (2016). Service, Quality & Satisfaction. Andi.
Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). STRATEGI SEGMENTING, TARGETING, POSITIONING SERTA STRATEGI HARGA PADA PERUSAHAAN KECAP BLEKOK DI CILACAP. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurshi.
Yuliawati, S. N. R. (2021). Hubungan Bauran Pemasaran dengan Keputusan Pembelian Kaktus di The Prickle House Salatiga Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Agribisnis , 9(2).
Yunni Afriani, Komariyati, & Novira Kusrini. (2018). Hubungan antara Bauran Pemasaran dan Keputusan Pembellian Gulaku pada Pasar Swalayan di Kota Pontianak. 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Garina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.