Sosialisasi Pengenalan English For Elementary bagi Anak-Anak Kelas 5 & 6 Madrasah Ibtidaiyah Ihya Ulumiddin Banjarmasin

Authors

  • M. Arbain Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari
  • Erwan Yusuf Ihya Ulumiddin

DOI:

https://doi.org/10.69697/abdikarya.v2i1.189

Keywords:

Socialization, English, Introduction

Abstract

Mastery of English is crucial in the era of globalization, and English language learning should begin early in elementary school. This community service program aims to improve the understanding and English skills of 5th and 6th grade students at MI Ihya Ulumiddin Banjarmasin through a fun and interactive approach. The methods applied include interactive lectures, question and answer sessions, as well as the use of visual aids and English learning applications. The program also involves pretests and posttests to measure students' understanding before and after the program. The results show a significant improvement in students' understanding and English skills. Most students, who initially had low comprehension, demonstrated positive progress, especially in vocabulary and pronunciation. This program successfully increased students' interest, engagement, and confidence in speaking English. The activity-based approach proved effective in supporting more engaging and developmentally appropriate learning. Moving forward, it is important to continue developing teaching methods that align with students' characteristics to enhance their mastery of English.

References

Alamsyah, I., & Suryani, N. (2020). Strategi pembelajaran bahasa Inggris di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45-58.

Aminah, S. (2023). Pendidikan bahasa Inggris di sekolah dasar: Tantangan dan solusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 123-135.

Dewi, R., & Suryanto, S. (2021). Metode pembelajaran bahasa Inggris yang efektif di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(1), 34-47.

Hidayat, R., & Marzuki, L. (2022). Pentingnya pengajaran bahasa asing sejak dini dalam dunia pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(3), 98-110.

Husna, N. (2022). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran bahasa Inggris di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(4), 112-123.

Kartika, D., & Putra, P. (2021). Pengajaran bahasa Inggris pada anak usia dini: Pendekatan berbasis permainan. Jurnal Pendidikan Anak, 12(3), 195-208.

Lestari, I., & Sihombing, D. (2020). Pembelajaran bahasa Inggris untuk anak usia dini melalui media digital. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 4(2), 145-158.

Nugroho, A. (2021). Peran bahasa Inggris dalam globalisasi dan pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(1), 66-75.

Rahmawati, R., & Andriani, A. (2022). Pengembangan kurikulum pembelajaran bahasa Inggris untuk sekolah dasar. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 11(2), 66-78.

Sari, R., & Wati, N. (2023). Tantangan dalam pengajaran bahasa Inggris di tingkat dasar dan solusi praktis. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 54-68.

Setiawan, A., & Nuryani, P. (2021). Pembelajaran bahasa Inggris berbasis konteks lokal di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Multikultural, 6(1), 77-89.

Sudirman, D., & Wulandari, S. (2020). Pengajaran bahasa Inggris di era digital: Analisis strategi pembelajaran untuk sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Digital, 3(2), 99-113.

Suryana, M. (2022). Inovasi pembelajaran bahasa Inggris untuk anak usia dini. Jurnal Pembelajaran Bahasa, 7(2), 210-225.

Downloads

Published

2025-02-06

How to Cite

M. Arbain, & Erwan Yusuf. (2025). Sosialisasi Pengenalan English For Elementary bagi Anak-Anak Kelas 5 & 6 Madrasah Ibtidaiyah Ihya Ulumiddin Banjarmasin. ABDI KARYA : Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 74–80. https://doi.org/10.69697/abdikarya.v2i1.189